Pořiďte si do kuchyně javorový sirup

Nejen Kanaďané vědí, že má takhle hnědavá tekutina vyráběná ze stromů něco do sebe. Proč by v kuchyni neměl chybět?

Javorový sirup u nás není tak rozšířený, určitě jste si ale všimli jeho přítomnosti v kuchyni v amerických filmech. Tohle sladidlo má totiž jak skvělou chuť, tak celou řadu pozitivních a přínosných vlastností.

Zdravé sladidlo

Javorový sirup je mnohem zdravější než cukr, navíc dodává pokrmu barvu a sladko-zemitou příchuť.

Obsahuje navíc celou řadu zdraví prospěšných látek – draslík, vápník, mangan, hořčík, zinek, železo, fosfor a mnoho dalších minerálů.

Pořiďte si do kuchyně javorový sirup

Je bohatý i na vitamíny, například na riboflavin, vitamíny skupiny B (B5 – kyselina pantotenová, B6 – pyridoxin), niacin, biotin a kyselinu listovou. Ve stopovém množství v javorovém sirupu najdete i aminokyseliny, které jsou stavebními prvky bílkovin.

Javorový sirup je zdrojem antioxidantů, čímž nás chrání před volnými radikály a srdečními onemocněními. Obsahuje dostatečné množství sacharózy, tmavší sirupy také glukózu a fruktózu.

Pořiďte si do kuchyně javorový sirup

Zdroj energie

Cukr je důležitým zdrojem energie. Když porovnáme kalorickou hodnotu javorového sirupu s medem, polévková lžíce sirupu obsahuje o pět kalorií méně. Cukr obsažený v javorovém sirupu nejde přímo do krve, vstřebává se stěnami střeva a tělo si proto odebírá pouze potřebné množství. Proto je vhodný pro diabetiky nebo jako prevence před cukrovkou.

Indiánská pochoutka

Domorodí Kanaďané a Indiáni vyráběli javorový sirup už dlouho před objevením Ameriky. Evropští kolonisté jeho výrobu zdokonalili a sirup se z tohoto sladidla stal po občanské válce.

V Kanadě se z něj vyrábějí lízátka a bonbony. Využití v kuchyni se různí podle preferencí – můžete si s ním polít palačinky nebo toasty, v létě s ním ozdobit zmrzlinu, v zimě osladit čaj. Výborně chutná s banány a ořechy.