Všichni rodiče vědí, že nástupem do první třídy končí jakási pohoda i jim. Do teď dítěti stačilo, když si mohlo kreslit, vy jste mu předčítali z knížky a mohlo se dívat na pohádky a hrát si.
Jenže vaše i úloha dítěte se tímto dnem mění. Již to nebudete vy, kdo bude vašemu dítěti číst tak často pohádky, ale uslyšíte i jejich hlásek, jak přelouskává z knížek první slabiky a naučí se konečně spojit i slova. Bude také umět psát a počítat. Stejně jako úspěchy ho ovšem mohou provázet i špatné známky. Důvodů, proč tomu tak nastalo, je mnoho.
Na prvním stupni tento jev není tak ojedinělý, jak by se mohlo zdát. V lepším případě hůře vidí na tabuli, v tom horším ho někdo může nabádat nosit špatné známky či ho dokonce šikanovat. Také vaše situace v rodině ho kolikrát vede k tomu, že se ve škole nesoustředí tak, jak by potřebovalo. Rozvody, hádky a další komplikace rozhodně ke komfortu dítěte doma neprospívá a ve škole tomu není jinak. Je unavené, malátné, pospává a nemá energii. Zjistěte situaci a přistupujte ke zjištění špatných známek zodpovědně. Děti to totiž mohou dělat i naschvál, aby na sebe upozornily. Zvláště v pubertě je to „in“, dostat špatnou známku a vytahovat se tak před ostatními kamarády.
Pojďme se teď věnovat situaci, kdy je vše v normálu a dítě potřebuje jen pomoci od vás samotných. V praxi to neznamená, že byste za něj měli vypracovat úlohu, ale navést ho ke správnému výsledku na místě určitě je. Jedině tak dítě získá sebedůvěru, když na něco přijde s malou pomocí, ale samo. Chce to ovšem čas a trpělivost, což v dnešní době mnoha rodičům schází. Učení se s dítětem je přitom proces, který by mohl bavit oba dva, když to vezmete nenásilnou a zábavnou formou. Po splnění úkolů si tak společně pustíte televizi, pochválíte se a dáte si pořádný kopec zmrzliny.